Hírek, Események

2022-év

Pályázati beszámoló

Zirc Város Önkormányzata 150 ezer Ft összeggel támogatta az Ők is Emberek Alapítványt

A felnőtt sérült fiatalok számára a Reguly Antal Múzeum és Népi Kézműves Alkotóházzal kötött megállapodásunk szerint, agyagos kézműves foglalkozásokat tartottak, melynek összege 54.000.-Ft volt.

Fiatalok, Nevelőikkel, segítséggel alkotnak.

Ügyes kis kézműves művek

Gabriella, az agyagdísz készítés oktatója, Mestere, szívesen tanítja a kis tanoncokat.

Festetics Kastély Keszthely

A Keszthelyi kirándulásról készült beszámoló megtekinthető az alábbi linken:

Keszthelyi kirándulás 2022-10-01-PDF

Kirándultunk 2022-10-01-én a fennmaradó 96.000.- Ft felhasználásával. Autóbuszt béreltünk, kiegészítve az 1% támogatás igénybevételével, mert csak így volt finanszírozható az utazás. Az ÉFOÉSZ kártya felhasználásával, belépődíj kedvezményt biztosított a Festetics Kastélyvezető apparátusa számunkra, így támogatta értelmi sérült fiataljainkat. Köszönet érte.

Az Amazon Ház kiállításával vette kezdetét programunk, itt megismerkedhettünk régi úri közlekedési eszközökkel és tartozékaikkal, viseleteikkel.

Majd a Kastély tárlatvezetése következett 25-25 fős csoportmegosztásban. A Kastély rendkívül bő ismeretanyaggal rendelkező tárlatvezető kollégái színes előadással mesélték el egy – egy helyiség funkcióját történetét, arról, hogy a Festetics család tagjai miként éltek, dolgoztak, gondolkodtak a családjuk, önmaguk és a világ dolgairól. A közel egy órát kitevő tárlatvezetés bőséges betekintést nyújtott mindkét csoport számára a Festetics kastélyban folyó életről-életekről, étkezési szokásokról, a főúri életformáról. Egy – egy családtag életútját bemutató történetekről hallhattunk érdekességeket.

Ezt a kimerítő és egyben kimeríthetetlen ismeretanyagot órákig lehetett volna még hallgatni.

Irány a Pálmaház és madárvilága, növénykülönlegességek szegélyezték utunkat.

Madárvilág és a tó állatvilága.

Következett a Hintómúzeum, hintók garmadája várt ránk a főúri közlekedés korabeli eszközeit bemutatva a hintós szánoktól az autókig.

Elhagytuk a hintómúzeumot, új célok vezérelték csapatunkat.

Következett a vasúttörténeti múzeum és kiállítás, vasúti modellek, működés közben.

Különböző nagyvárosaink vasútállomásai, vezérelt vasúti szerelvények működés közben.

Kirándulásunk végső állomása, íme, a Vadászati kiállítás: a csodák birodalmába érkeztünk mérhetetlenül gazdag állatvilág.

Vége a keszthelyi kirándulásnak!

Indulunk hazafelé egy tartalmas nap után.

2022-10-01

Obermajer Dorina

Kuratórium elnöke

Az Ópusztaszeri kirándulásról készült beszámoló megtekinthető az alábbi linken:

Ópusztaszeri beszámoló 2022-05-21-PDF

Beszámoló

Elérkezett a várva várt kirándulás 2022-05-21-napja, indulás Zircről kora reggeli órán, hiszen hosszú út állt előttünk. Felkerültek a vadonatúj fejfedők, az Ők is Emberek Alapítvány logójával, amely szintén a NEA pályázatnak köszönhetően készülhetett el. A simléderes emblémás sapkákat örömmel fogadták fiataljaink és kísérőik.

Csapatunk izgalommal várta az ismertetést az előttünk álló programsorozatról. A szemerkélő eső kis aggodalommal töltött el mindnyájunkat, azonban, amint megérkeztünk 10-órára Ópusztaszerre, a felszakadozó felhők bizakodással töltöttek el bennünket.

Első állomásunk a 3D-s filmvetítéssel vette kezdetét, amely betekintést adott számunkra a honfoglalástól egészen napjainkig magyarságunk, országunk történetébe.

Ezt követte a Rotundában a Feszty körkép megtekintése, amely felejthetetlen élmény volt, hanghatásokkal idézte fel bennünk Őseink mindenkori korhű eseményeit. Olyan érzés volt, mintha egy csata kellős közepére érkeztünk volna, a hangeffektusok teljes átélést biztosítottak számunkra. Átszellemülve hagytuk el a csata színterét.

A ,,Promenade” megtekintése következett, a Feszty körkép köré építettek egy, ,,folyosót” amelyen korhű ruha költemények, korhű üzletek, szatócsbolt, fodrászat, varró műhely, kávézó stb. sorakozott egymás utánban.

Megtekintettük a Gátőrházat, Gátőrt láttunk viaszból szolgálati ruhában régies használati eszközökkel, elolvastuk a gátőrök eskütétel szövegét meghökkentően komoly és felelősségteljes foglalkozás volt.

Miután elfogyasztottuk szendvicseinket, elindultunk újabb úti célunk felé, mivel megérkezett a felkért tárlatvezető. A jurtákhoz vettük az utunkat, majd érdekes előadást hallgattunk az íjkészítés rejtelmeiről, kiváló ismeretekkel rendelkezett e felől a vezetőnk.

Élménydús történetet hallgattunk Őseink életmódjáról, szokásaikról, majd a Hét vezér irányába folytattuk utunkat, a szobor csoport a dombtetőn várt reánk némán, méltóságteljesen.

A szoborcsoporttól elénk tárult a növénykert, és a fűszernövények háza, míg távolabb a romkertet vehettük szemügyre.

A csoportkép készítését követően elindult kis csapatunk a millenniumi emlékmű irányába.

Végigjártuk a millenniumi emlékparkot, körbejártunk a mellszobrok mentén, majd visszaindultunk a skanzent megtekinteni. Elsőként a szatócsboltot látogattuk meg régi cukorkák, édességek retró tárháza, no és némi kis ajándék beszerzésére is alkalmas helynek bizonyult.

Megcsodáltuk az áttelepített szélmalmot, templomot, tárlatvezetőnk részletesen ismertette minden épületnek a sajátosságát, s azt, mit mire mikor mely szokás szerint használtak.

Végezetül a Tiszai árvíz vonulását tekinthettük meg, fény és hang effektusok kíséretében követtük végig a gátak áttörését s Szeged városát, ahogyan fokról fokra maga alá gyűrte a hömpölygő áradat.

Köszönjük ezt a különösen értékes kirándulást, ez a NEA pályázati támogatás nélkül nem jöhetett volna létre.

Kirándulás az Ők is Emberekkel

Civil szervezetünk, az Ők is Emberek Alapítvány a Nemzeti Együttműködési Alap (NEA) ,,Kultúrával a fogyatékosokért” elnevezésű pályázatán 400 ezer forintot nyert, a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt jóvoltából. A zirci Segítő Kezek Háza sérült fiataljainak, és személyenként egy fő kísérőjének, térítésmentesen lehetősége nyílt egy tartalmas nyári kulturális programot tartalmazó csoportos kirándulásra. Ennek megvalósulására ez év augusztus 8-án került sor. Köszönetünket fejezzük ki sérült fiataljaink nevében, ezért a lehetőségért.

Úti célunk: Veresegyháza Medveotthon megtekintésével indult, ahol elsőként a kisvonat körbe utaztatta csoportunkat, tekintettel arra, hogy jelentős területet ölel fel a farm nagysága.  A macik etetése, az oroszlánok és farkasok pihenőhelyei árnyas fák alatt, örömteli élményt adtak számunkra.

Innen utunk Noszvajra vezetett, s a De La Motte Kastélyban várt ránk az idegenvezető, tetőtől talpig felöltve De La Motte ezredes korhű öltözetét. Kellemes meglepetés derűs percei következtek itt, hiszen korának megfelelő szövegkörnyezettel adta elő a kastély történetét. Teljes körű ismeretet szereztünk a család és a kastély történetét illetően, humorral fűszerezve mutatta be részünkre, hogyan alakult a századok alatti tulajdon váltás. A hallgatóság megismerkedhetett korszakának megfelelő beszédstílusával, melyet beleszőtt az általa feltett kérdésekbe és válaszokba is, megtapasztalhattuk hogyan hangzik mindez mai korunkban. Határtalan élményt jelentett, vidáman és derűvel telten hagytuk magunk mögött a 18. századi építészet, a festészet miniatűr pompáját.

A harmadik és egyben végső állomásunk Eger volt. A várban szabadprogram választás keretében mindenki kedvének és érdeklődésének megfelelően látogathatta a helyszíneket. Ilyen lehetőség kínálkozott a 4 emeleti pince szinten berendezett fegyvergyűjtemény látogatására, vagy a pincebörtön megtekintése, de volt, akik e helyett szívesebben keresték fel a panoptikumot. A vár falait, bástyáit bejárva, tanúi lehettünk egy nehéz puska eldördülésének, melynek az ostromló törökök idején már az ellenfél ágyúinak kilövésére használtak, a várvédők. Hatósugara elérte a 400 métert, súlyát tekintve 17-kg-os szerkezet állványra rögzítve volt működtethető.

A vár megtekintését követően gyalog folytattuk utunkat Eger híres cukrászdájához, és fagylalttal ellensúlyoztuk a hőség erejét. E kitérő után a Termálfürdő felé vettük az irányt, a városnéző körutunk állomásához. A kisvonat átszáguldott kis csapatunkkal a városon, s Eger nevezetességeit érintve, egészen a Szépasszony völgyéig vitt bennünket, majd innen átsuhanva a város Termálfürdői megállójához érkeztünk vissza.

Forró nyári napunkat a kirándulás felüdítő élményeit hegyek-völgyek koszorúi s a táj jellegzetes szépsége békés elégedettséggel töltötte el.